Op basis van de Europese Elektriciteitsrichtlijn en de Elektriciteitswet 1998, kunnen partijen in Nederland door middel van een geschillenbeslechtingsprocedure buitengerechtelijk een klacht indienen bij de nationale regulerende instantie (Autoriteit Consument en Markt) indien zij een geschil hebben met een netbeheerder over de wijze waarop deze zijn wettelijke taken en bevoegdheden uitoefent. Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ) heeft in de uitspraak Crown van Gelder van 8 oktober 2020 nadere uitleg gegeven omtrent de toegang tot de geschillenbeslechtingsprocedure. In deze uitspraak stond centraal of eindafnemers die geen rechtstreekse aansluiting of contractuele band hadden met een netbeheerder een klacht mochten indienen onder de geschillenbeslechtingsprocedure. Daarbij ging het om de uitleg van artikel 37, lid 11 van de Europese Elektriciteitsrichtlijn (dat geïmplementeerd is artikel 51, lid 1 van de Elektriciteitswet 1998) met betrekking tot het begrip: “partijen die een klacht hebben.”,
In dit ILO-artikel (EN) bespreekt Jan Erik Janssen deze uitspraak. Daarbij gaat hij nader in op de juridische achtergrond van deze zaak, de beslissing van het HvJ en de gevolgen van deze zaak voor netbeheerders in het kader van civielrechtelijke aansprakelijkheid. Klik hier voor het artikel.
Neem voor meer informatie over dit onderwerp contact op met Jan Erik Janssen (+31 20 530 52 00 / janerik.janssen@stek.com).